tisdag 20 april 2010

Barndom


Min pappa lagade bara konstig mat när jag växte upp. Chakchouka var en av grejerna - för andra eventuellt känd som "en god och närande grönsaksrätt" som Omar lagar åt Ture Sventon. Pappa brukar håna det där med att det faktiskt kan vara kött också, och jag har mest fått äta en variant med köttfärs. I denna har jag dock på total freestyle (första gången jag inte ringer pappa först, yay!) hett i:

Vitlök & 1 lök att fräsa
Rivna morötter och en medelhackad tomat
(istället för paprika och aubergine som jag haft i om det funnits hemma)
Lite sojagranulat och vatten
En klick ajvar och några stänk harissa
En buljongtärning
1 burk krossade tomater

Salt och peppar och lite random örter på det.

Ovanpå denna röra iplacerat fyra råa ägg eller hur många som nu får plats, jag gjorde små gropar i för det. Sen låta puttra på halvlåg värme alldeles för länge för de jävlarna ville ju aldrig stelna! Tog säkert 40 min för mig. Till detta har jag kokat matvete, råris och couscous som jag blandat ihop till nån tregrynsgrej men en ensam kolhydrat går ju utmärkt. Matvete är ju lätt godast btw. Lite youghurt eller crème fraîche kan också rekommenderas vid sidan av.

Nu är detta som sagt freestylat från minnesbilden av pappas variant, av internet att döma kan det se jävligt olika ut men beskrivningen är oftast "tunisisk äggrätt".

1 kommentar:

Johannka sa...

WIII detta ska jag laga!